vrijdag, oktober 28, 2016

Overboeking tussen banken kan veel sneller

Per bank kan de overboektijd verschillen tussen een overboeking van de ene bank naar de andere. Dat is nu. Vanaf november 2017 duurt het nog maar enkele minuten.


Het kan nu al veel sneller. Equens is de Nederlandse organisatie die zelfs al binnen de EU geld boekt binnen de banken. Ik belde een paar weken geleden Equens en ik kreeg een prima antwoord op mijn vragen. Ik had namelijk de laatste tijd al een verschil opgemerkt. Was eerder bij ING een overboeking vanaf een andere bank of om 12:00 of om 15:00 bijgeboekt. Nu al was een overboeking om 11:00 bijgeschreven, dat en nog meer kleine verschillen. 

Equens vertelde me dat nu al iedere 15 minuten de overboekingen tussen de banken wordt geregeld. Ik vroeg naar de grote overboekingen waar de Nederlandse Bank zich graag mee bemoeit. Ik herinner me een overboeking van 30 miljoen jaren terug. Ja er wordt naar gekeken, maar echt, niet langer dan een kwartier en dergelijke betalingen misschien iets langer.

Dat de overboekingen zichtbaar op jouw bankrekening langer duren heeft vooral te maken met de bank die de betalingen verwerkt, niet met Equens.
Dus logisch dat dan eindelijk in november 2017 de overboeking tussen banken nog maar een paar minuten duurt. Niet voor niets is al het betalingsverkeer en administraties geautomatiseerd. Hop, hop, hop, gaan met die banaan. Een overboeking duurt korter dan ik deze blogpost tikte.

Update 29-10:  Ik realiseerde me niet dat het niet algemeen bekend was de tijden van bijboeking.
De laatste jaren kon je er zeker van zijn dat overboekingen na 10:00 tot middernacht de volgende dag om 12:00 werd bijgeschreven.
Boekingen tot 10:00 'smorgens werden om 15:00 bijgeschreven. Binnenlandse boekingen wel te verstaan.  Vandaar dat ik het zo bijzonder vond dat sommige overboekingen om 11:00 werd bijgeschreven.

Overboekingen van twee rekeningnummers bij dezelfde bank kunnen zonder medewerking van Equens uitgevoerd worden. Die heb je binnen enkele minuten overgeschreven.


2 opmerkingen:

  1. Het overboeken gaat tegenwoordig al veel sneller dan een aantal jaren geleden. Fijn dat het nog sneller zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben zo weleens in de problemen gekomen met een incassobureau Nijmegen. Omdat er een groot tijdsverschil zat in het overmaken en de daadwerkelijke transactie.

    BeantwoordenVerwijderen