donderdag, juni 15, 2017

Mijn drie gangen diner van vanavond

De moestuin gaat eindelijk eten opleveren. Nog steeds niet voldoende voor het hele menu, maar het komt in de buurt.

De moestuin kost veel tijd. De plek is zo mooi. Het is heerlijk om zo buiten te werken. Heel zen.  De dieren en mede tuinierders houden mij gezelschap. Er wordt een terras aangelegd,waarop wij gezamenlijk kunnen zitten. Aanstaande zaterdagmiddag wordt er een feest georganiseerd door een mede tuinder. Jammer dat ik er niet bij kan zijn. Eigenlijk had ik drie dingen waar ik aan deel kon nemen. Ik koos er al één.

Inmiddels ken ik wel wat van de dier gedragingen. De lammetjes krijsen steeds minder om moe schaap. Zelden nog drinken ze bij hun moeder.  Ik ben benieuwd wanneer de kudde wordt uitgedund.

De dikbilkoeien, voor de befstukken loeien minder in de wei, dan toen ze nog op stal stonden. Er zijn een tweetal plekken met schaduw. Die plekken zijn favoriet bij schaap en koe. Komen de koeien er aan, dan wijkt het kleinvee. Soms zijn er fitties tussen de koeien onderling, maar ook tussen de lammetjes en schapen.


Wat at ik vanavond?






Tomatensoep
Van vorig jaar. Vriezer leeg eten. Ik kocht deze vorig jaar bij een professionele kweker. De eigen kweek tomaten komen er aan binnenkort.

Sla
Moestuin, eigenlijk een tweede gang de sla.

snackpaprika's
Gekocht. Een heel goede vitamine C boost.

snackkomkommer
Gekregen van broer, die een plant van 'kom in de kas dag' ontving begin april.

ui
Gekocht. Eigen uien komen volgende maand vrij

dressing
Gekochte kant en klaar dressing.

tuinbonen
Heel kleine boontjes, die zijn het lekkerst. Als ik alles gelijk zou plukken, dan zou ik 15 kilo moeten verwerken. Best veel.

peultjes
Eigen kweek, een handje vol

zoete aardappel
gekocht. Mijn aardappel, mits er door dieren niets geknaagd wordt, in augustus

aardbeien
Zoete aardbeien van eigen kweek.





4 opmerkingen:

  1. Wij hebben vier weken geleden de eerste moestuinbak gemaakt, twee weken geleden de tweede. Qua werk valt dit me reuze mee. Qua oogst hebben we nu de eerste radijzen. Fijn dat we de bakken in onze tuin hebben. Verder nog een kruidenhoek, bessenstruiken, frambozenstruiken, druif, braam, courgettes. De kruiden hebben we sinds twee jaar, de rest sinds dit jaar. Een hele maaltijd zal nog wel even duren, maar alle oogst is welkom en zo lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik woon nu nog in de stad met een klein balkon met weinig zon, maar ik kijk enorm uit naar het buitenleven en zelf groente verbouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker zeg! Wat fijn dat je tuintje zoveel plezier en ook nog eens voeding oplevert!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het je naast lekker eten ook nog eens veel plezier oplevert!

    BeantwoordenVerwijderen