vrijdag, juni 09, 2017

Minder mensen kopen meer online

Eerlijk gezegd, dacht ik dat het aantal mensen dat online shopt enorm zou blijven toenemen. Dat winkels allemaal hun deuren blijvend dicht zouden doen. Precies zoals nu het geval is. Blijkt die trend nu te breken.

Het totaal aantal online aankopen stijgt wel. Alleen zijn het minder mensen geworden die online kopen. Ze kopen samen in grotere volumes. De omzet stijgt.

Spectaculair is het aantal online aankopen nog steeds niet. Per kwartaal wordt er gemiddeld genomen 3,6 keer iets besteld.  In euro's nam het besteedde bedrag toe van €449 tot €502.

De bestedingen zijn veel mer in keding voor volwassenen. Dit groeit met 30%.  De aankopen voor entertainment en elektronica daalden.

Hoe zit het met mijn aankopen?  Ik ben overdags steeds minder thuis. Ik vind het vervelend dat de buren voor mij pakjes in ontvangst moeten nemen. Een tijdje terug wachtte ik tevergeefs een hele dag lang op een groot pakket met vliesdoek uit België van de website 'Moestuinweetjes'. De aankoop kwam via de Belgische post. Onbekend wanneer hier aan de deur aangebeld zou worden. Dat je voor niks een hele dag wacht.

Ik ga liever even naar de winkel toe, en koop het daar. Voor sommige dingen gaat dat niet . Reizen, of speciale vitamines. Noem maar op. Niets handiger dan om die te bestellen.

12 opmerkingen:

  1. Ik koop vrij veel van wat ik koop online. Ik werk thuis, dus kan het zelf aannemen en vind het dan wel makkelijk. Scheelt me veel tijd en geld (bijvoorbeeld aan brandstof).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is zo. Toen ik werkte kon ik het bij het bedrijf laten afleveren. Later werd dat wegbezuinigd, maar ik deed het toch.

      Verwijderen
  2. De boekwinkel is uit het dorp verdwenen, net als het vitaminewinkeltje.ER is geen natuurvoedingswinkel. De keuze is 5km fietsen of online bestellen. Ik doe dat laatste steeds meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan me best voorstellen. Ik kocht na zoeken in de bibliotheek naar het beste moestuinboek een lijvig boek. De Libris boekhandel bestaat niet meer om de hoek. Ik reed tien kilometer verder naar een andere stad om hem op te halen in de boekhandel. Beter dan de bereidwillige buren...

      Verwijderen
  3. ik koop haast alles online, vanwege problemen met lopen. Ben er reuze blij mee en tot nu toe geen miskopen gedaan.
    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop kleding het liefst in de winkel. Maar de wereld ziet er anders uit, wanneer ik, net als jij, niet zo mobiel ben.

      Verwijderen
  4. Als je pakket via PostNl wordt verstuurd, kun je er ook voor kiezen het op een PostNL-pakketpunt te laten bezorgen, waar je het dan zelf ophaalt. Hoef je niet een hele dag thuis te blijven. Bijvoorbeeld de Gamma- en Karwei-filialen hebben allemaal een PostNl-pakketpunt, ze zijn (de meeste) alle dagen in de week open met ruime openingstijden en gratis parkeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het ideale geval kan dat. Maar in de meeste gevallen is dat niet zo. In Rotterdam centrum zijn er post.nl afhaalpunten in de metro.

      Verwijderen
  5. Als ik ziek ben(en dat is best vaak) bestel ik vanalles online. Dan ben ik toch thuis en het winkelen kost me teveel energie. Als het goed gaat ga ik liever naar winkels.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind online bestellen makkelijk maar ik ga nu weer steeds vaker naar de winkel, want ik hoef niet thuis te wachten voor de pakketjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies dat, wachten. En als het dan. Kg eens niet mooi is, dan heb je er veel werk aan om terug te sturen.

      Verwijderen
  7. Ik vind het wel heel makkelijk om online te bestellen, met drie kinderen en zonder auto kies ik daar toch gauw voor. Interessante cijfers wel.

    BeantwoordenVerwijderen