zaterdag, juni 10, 2017

Problemen met voedsel weggooien? Start een moestuin

Ik lees regelmatig over voedsel weggooien. Tuurlijk is dat zonde.  Als je goede groenten of fruit hebt gekocht en je moet het weg gooien, vanwege over de datum.

Voordat groente uit de moestuin de keuken bereikt, is er al heel wat opgeofferd aan de natuur. De vlinders, slakken, woelmuizen, mieren, vogels en vliegen.
Alles wat vliegt en kruipt probeert een hapje mee te eten.  Het is soms moeilijk om te oogsten als je er niets tegen doet.
Het is gewoon een wonder dat er überhaupt nog groenten in de keuken terecht komt.
Maarten 't Hart verwijst dan ook terecht naar Genesis 3 : 18. :-P.

Vogels vreten de koppen van de tuinbonen af. Zijn de overige tuinbonen dan eindelijk zover, dan kan er toch zomaar zwarte luizen in zitten. Ook al heb je zorgvuldig de toppen van de tuinbonen er uitgehaald. Het uithalen van de toppen, voorkomt luizenplaag.
Hazen happen een hapje mee uit de pompoenen. Een woelmuis vrat de met zorg gekweekte zoete aardappelplant zodanig aan, dat deze reddeloos verloren is. Niet bij mij, maar bij een kennis in Rotterdam zuid.

Ik zaaide drie keer peultjes. De eerste twee keer zonder groen aardbeiennet. De zaden heb ik niet meer terug gevonden. De derde keer zaaide ik ze in de kas.voor en plantte ze pas uit toen ze echt hoog genoeg waren, onder aardbeiennet. Veilig gesteld. Drie keer is scheepsrecht.
Lathyrus moest ik ook voorzaaien. Lekker hoor zaad zaaien voor de natuur.

De koolvlinder vloog rechtstreeks door de te wijde mazen van het zwarte aardbeiennet. Zwarte netten zijn zo-wie-zo not done tegenwoordig. Vogels zien de zwarte kleur niet en kunnen er in verstrikt raken. Dat wil je niet. Groene netten dus. Geen mooi gezicht, maar je houdt groenten over.

Vandaag plantte ik eindelijk de drie zoete aardappelplanten die Vreeken in Dordrecht voor mij opkweekte en ik in april bestelde. Gisteren haalde de planten op.  De zoete aardappel is een tropische plant en hoort helemaal niet in het koude Nederland en al helemaal niet op het veen met klei. Het planten deed ik zorgvuldig. Ik hoop dat ze blijven leven.
Ik kocht bij de Action drie 45-liter wasmanden, haalde een paar zakken potgrond bij de Lidl. Kocht op de moestuin gewoon zand. Maakte met priem en hamer voldoende gaatjes onderin de wasmanden en testte door water in de wasmand te gieten.  Het water liep goed door.
Vulde de wasmanden met zand, patentkalk en potgrond en plantte twee plantjes buiten voor 3/4e ingegraven en een plantje in de kas.
Ik hoop dat bij mij de woelmuizen verstek laten gaan. Dat het niet te koud is voor de planten op het open land.

Komende week oogst ik de overgebleven tuinbonen en eet ik ze in een paar keer weg. De tweejarige aardbeienplanten uit mijn vierkante bak in de achtertuin gaven zomaar 290 gram aardbeien vandaag. Lang niet verkeerd. Vanavond eet ik zelfgekweekte sla, na een paar keer goed gewassen te hebben. Toch leuk.



6 opmerkingen:

  1. Ik had al ervaring met fruitstruiken. Dit jaar heb ik voor het eerst moestuinbakken. Ik werk volgens de Makkelijke Moestuinmethode. Heel leuk en ik leer er veel van. Deze week geleerd dat kleine sperzieboontjes met een bakje afgedekt moeten worden bij zware regen. Anders overleven ze het niet. De iets grotere kunnen er wel tegen. Verder merk ik dat restgroente hergebruiken heel erg leuk is. Een uitgelopen ui buiten zetten, peterselie laten wortelen in een glaasje. Die kan komende week in de bak. Sla die tegenwoordig met wortelkluit te koop is, daarvan zit de kluit ook al in de bak.
    En zoonlief en ik moeten beter opletten hoe diep je iets zaait. Soms duurt het heeeel lang of komt er niks op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je begonnen bent met een vierkante bak.
      Het moestuinvirus begint klein. Klein en overzichtelijk. Stapje voor stapje. Goed bij te houden ook.

      Heb je vermiculiet gebruikt?

      Ik heb nog niet meegemaakt dat een slakrop opnieuw uitloopt.
      Wat je wel kunt doen is snijsla zaaien. Dat kun je meerdere keren snijden en past goed in een vak.

      Verwijderen
  2. Ik zit nu in mijn tuintje te kijken naar de mooie sla en opkomende boontjes. Die laatste vind ik ook zo leuk, daar komen zulke mooie bloemetjes aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk vrolijk gezicht.

      Wat is de natuur gul. De economie is gierig.

      Verwijderen
  3. Mijn aardbeien deden het ook geweldig toen ik netten erover had. Toen pas zag ik hoeveel er eigenlijk steeds werd opgevreten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het tweede aardbeienjaar heb je altijd meer aardbeien dan in het eerste jaar. Dan zijn ze ook groter.

      Verwijderen