zondag, augustus 06, 2017

Massa's prei

Twee tassen prei. In één tas van het grote Zweedse warenhuis past precies de inhoud van één grote blauwe groentekrat.  Eén tas is nu diepvriesklaar. De tweede volgt spoedig.


Echt ik heb gezocht naar een goede preisteker, maar kon hem niet vinden. Op de vorige moestuin leende ik 'iets' van mijn broer. We deden ook geen ruggen maken. Nee, we staken ze zo in de grond. Hoeveel centimeter diep planten we ze?  Geen idee. Welkoop verkoopt niks, Intratuin adviseerde de 15 cm diepe onkruidsteker te gebruiken.  De steel van een stok voldeed niet. Op zandgronden had dat prima gekund. Een houden stok met zelf een punt er aan maken had gekund. Maar ja, die linkerhanden. De tijd tikte door. Uiteindelijk honderd preien pootte ik. De hoop dat ik die tot en met de winter op de te grote moestuin zou kunnen laten staan, vervloog. Pas in juli plant je die prei. Er zijn vier verschillende soorten preizaden. Voor ieder seizoen een speciale soort zaad.  Pfffttt..


Tot ik iemand deze preisteker zag gebruiken. Zelf gelast met een geulen ophoger.  Nog een week getwijfeld en toen leende ik beide gereedschappen en zijn gekweekte potlooddikke winterprei. Bij Jumbo mat ik met de meegenomen rolmaat minimaal 30 tot 40 cm witte prei.  Ga daar maar aan staan.
Lenen is aardig hoor, maar bezit is altijd beter. Deze stok functioneert goed. Ik wil dit ook zelf en niet lenen. Komende winter heb ik hoop ik betere prei.   Voordat ik nieuw ging telen, woelde ik om met de woelvork en bracht ik koemestkorrels en bloedmeel aan.  Bloedmeel is pure stikstof. Dat vinden preien prettig. Het is eng om op hetzelfde stuk twee keer hetzelfde te telen. Op het kolenveld zou ik dat nooit doen. Deze grond was voorheen weiland en heeft heel veel voedingsstoffen. Dus vooruit.


De drie keer gewassen prei en ook doormidden gesneden om beter te wassen ligt klaar om klein gesneden te worden.
Na het wassen en klein snijden blancheerde ik ze. De soeppan met tien liter kokend water was voldoende om snel in mijn twee stalen gootsteenbakken (vergeten te fotograferen) zijn prima om te blancheren.
In gootsteenbak 1 de gesneden prei plus tien liter kokend water. In gootsteenbak 2 koud water. Met de schuimspaan begon ik na 1 minuut de prei over te scheppen. Aan het einde nog wat koud water toevoegen. Na twee minuten alles overgeheveld, het water laten weglopen. Nog wat koud water aan toevoegen.
De prei moet wel koud worden|!! Maar dan is het zover.
Het bakje weegt ook wat. Samen 574 gram. Voldoende voor zak 1.  Nu weet ik hoeveel er in een bak voor gesneden prei gedaan moet worden, om wel aan een pond prei te komen.
Overdoen in diepbrieszakken. Etiket er op met zomerprei en 2017 voldoet.
Uiteindelijk 2 kilo gesneden prei. Apart gehouden losse prei, wacht op de wortels, peterselie, pastinaak en snijselderij. Alles bij elkaar voor een paar zakken soepgroenten. Bloemkool heb ik niet. Hoef ik ook niet. Bloemkool vind ik een saaie groente. Biologisch heb ik die nog nooit geproefd. Gewone bloemkool bevat voor mij te weinig smaak.


Morgen nog een tas vol met prei voor de tweede serie schoonmaken, snijden, blancheren en verpakken voor de diepvries. Daar ben ik best een stief uurtje mee bezig.

6 opmerkingen:

  1. Dat gereedschap met die houten steel heet een hak. Kan je zo bestellen. Of bedoel je wat anders met "zelf gelast".
    Ja, een moestuin betekent ook groenten verwerken, kost je ook wat uurtjes inderdaad. Maar daar heb je later weer profijt van he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is het stalen ding, onderaan de hak. Zelf gelast door de eigenaar. Onderaan een punt. Heel lang. Lekker dik ook. Je zou zomaar een 60 cm witte prei kunnen kweken. Die wil ik. Simpel.

      Verwijderen
  2. Ooohhh, in mondbrede stukken, gekookt en dan met olie en balsamico overgieten. Lauwwarm eten. Mmmmm
    Als er een kilo is, kijken meman en ik elkaar aan, want het is zoo lekker, wie mag er nog wat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker. Lijkt op lauwwarme salade met olie en balsamico.

      Verwijderen