zaterdag, augustus 12, 2017

Pijn aan een zwevende rib en andere ongemakken

Op een langer boottocht anderhalve week terug, met vaarvriend schoot een pijnscheut door mij heen. Was dat een verkeerde beweging?
Gaat vanzelf over dacht ik. Gewoon doorgaan, niet zeuren. De pijn zat er en 's morgens was het minder erg dan 's avonds.
Tegen het einde van de eerste week, dacht ik als het dinsdag nog niet voorbij is, dan ga ik naar de huisarts.

Donderdag was het zover. Ik ging naar de huisarts. Omdat het 's morgens minder erg was dan 's avonds had ik mezelf wijsgemaakt dat het vast iets anders was. Darmen of zo.  De huisarts kneep en vertelde me dat het mijn zwevende rib was. Die was omgeklapt of iets dergelijks. Ik kon naar de fysio of het nog even aanzien.

De boodschap heb ik begrepen. Donderdagmiddag en vrijdag heb ik rustig aan gedaan. De pijn is minder, maar nog niet voorbij. De kasten op de kastenkamer moeten voor maandag leeg gehaald worden en na verplaatsing weer gevuld. Ik heb er nauwelijks zin in!  Toch moet het.  In kleine stapjes komt het vast goed.  Au.

Ik denk bij zulke berichten altijd. Wat een oud mens ben ik geworden. Heb ik weer. De ouderdom komt met gebreken. Ik heb namelijk nog meer gebreken. De laatste jaren ben ik 4,5 centimeter kwijt. Gekrompen. Het tweede jaar of zo, hoorde ik kraken en hoorde ik dat dat kraakbeen was. Dat je weet waarom dat kraakbeen heet.
Met een haat liefde verhouding voor slikken. Er ook niet in geloven. Dus een jaartje over geslagen met slikken. Hoppa het volgende jaar er weer 2 centimeter vanaf.
Sinds ik nu al twee jaar niet meer verder krimp dan nu 4,5 centimeter, wil ik dit ook graag zo houden. Bij Goedkoopste en goed groenlip mossel.in New Zealand.  Het kraakbeen hoor ik nooit meer kraken! Met chrondotoine en alle andere middelen blijf je dat horen. In mijn beleving, dat anders kan zijn, dan in jouw beleving doen die middelen alleen iets aan symptoombestrijding. 

De huisarts vroeg me waar ik het kocht. Blijkbaar zitten er in gewone in Nederland verkochte capsules niet alleen groenlipmossel, maar ook spullen die wel vullen, maar niets doen. Ik vertelde het haar. Zo kan zij deze boodschap verder verspreiden.


Ook ik heb last van gebreken. Zo baal ik dat ik last heb van mijn voet, waardoor ik geen kilometers kan lopen. Rimpels enz.

13 opmerkingen:

  1. Ik ben wel nieuwsgierig wat je slikt (ben bang dat ik ook al krimp), het lijkt alsof er wat tekst mist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link naar de website staat vermeld.

      Lees de tekst later nog eens door.

      Verwijderen
  2. Ik kan helemaal met je meevoelen. Al 2 nieuwe knieen, pen in voet en stuk kleiner geworden.
    Ik twijfel ook zo of ik de groenlipmossel wel moet gaan nemen, best veel geld elke maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Helpt dat? Hoor je je kraakbeen nog kraken? Ik hoor dat nooit meer met de Groenlipmossel.

      Verwijderen
  4. Mijn man had (heeft) ernstige artrose klachten. Hij slikt altijd glucosamine met chondroitine en tegen de pijn gebruikt hij wiet-olie. Dat werkt geweldig goed: vroeger gebruikte hij diclofinac maar daarvan ging zijn nierfunctie achteruit en zijn bloeddruk omhoog. Sinds 4 maanden aan de wiet-olie en zowel zijn nierfunctie als zijn bloeddruk zijn verbeterd en de pijn van de artrose is zeker met 90% verminderd!
    n,b. in wiet-olie die hij gebruikt zit geen THC (dit is het stofje waardoor je verslaafd kunt raken) Het is biologische olie van het merk Jacob Hooij

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. CBD wietolie is een wondermiddel. Tot 1950 zat het gewoon in geneesmiddelen, als er niet zo moeilijk over gedaan werd, kweekte ik een of twee planten in de achtertuin of moestuin. Aan wiet is nog nooit iemand overleden,

      Ernstig zieke mensen hebben ook baat bij THC olie. Een paar druppels voor het slapen gaan, opbouwen natuurlijk. Met een halve druppel beginnen.


      Hoort je man het kraakbeen kraken.. ik hoor dat niet meer met de mossel. Blijkbaar neemt de hoeveelheid kraakbeen niet meer af. Geen pijn.

      Verwijderen
    2. Voor eigen gebruik mag je een aantal planten in je tuin hebben.

      Verwijderen
  5. Afgelopen week waren er bij Nieuwuur vitale 90-ers. Juist omdat het beeld zo is, dat oudere zoveel zorg nodig hebben vonden ze het wel eens goed om die andere helft te belichten. De moeite waard om te bekijken; ik heb genoten en wil zo ook wel oud worden. Bijvoorbeeld: dame van 90, die dagelijks 10 km wandelt en bijna dagelijks in het zwembad te vinden is. Nou denk je: zwemmen is goed voor elke leeftijd. Maar zij doet de achterwaartse salto van de hoge duikplank. Ze vindt dan weer wel, dat de plank steeds smaller en wiebeliger lijkt te worden.....😜 Een eigenwijs portret, dat 9 kinderen heeft gekregen, dus ook niet echt dat ze zich heeft ontzien.

    Kortom: aanrader! Ook ter ondersteuning: wat jij doet, actief in de tuin etc, is precies wat ouderen zouden moeten doen. Niet pas op hun 80e, maar juist al veel eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het ptrogramma gezien. De vitale 90+ers lachen veel. Ze zijn optimistisch.
      Niet alleen benadrukken ze om veel te bewegen, maar vooral om je niet buiten de maatschappij te zetten. Je contacten onderhouden, is belangrijk.

      Zo is dat. Veel 90-jarigen zijn hun leeftijdsgenoten al kwijt.

      Verwijderen
  6. Tot mijn verbazing ben ik met mijn 64,5 jaar nog steeds helemaal niet gekrompen! 1x per jaar word ik gemeten en ik ben al vanaf mijn 17e nog steeds 179 cm.
    Ik gebruik alleen 20 mcg vitamine D3 en verder niets!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn voor je. Je wordt jaarlijks gemeten. Doe je dat via je werk, een gezondheidscontrole? Heerlijk zijn die,
      Ik meet me jaarlijks bij de huisarts. Ik loop gewoon naar dat apparaat toe.

      Ooit een praatje van een fysiotherapeut gehoord. Als je ooit iets gebroken hebt, moet je niet raar opkijken als je last krijgt van osteoporose, zei hij.

      Ik heb ooit een ruggewervelbreuk gehad, dus misschien is dat het. Ik heb geen idee.
      Vanavond lekker gesport het weekend rustig aan gedaan, die zwevende rib doet al behoorlijk normaal.

      Mijn vitamine D3 gehalte is nu 89. Dat is netjes. Ik slik ook. Je moet wel, als je huid onvoldoende aanmaakt.


      Geniet van je goede gezondheid.

      Verwijderen