vrijdag, augustus 11, 2017

Waarom moestuinieren als de groente goedkoop is?

Normaal trekken er velen hun wenkbrauwen op, wanneer ik vertel, dat ik moestuinier. Wat een nutteloze bezigheid. Als ik dan ook nog eens vertel dat ik heel veel stokbonen kweek, dan zie je de twijfel toeslaan.

De bonen zijn erg nu erg voordelig. Ik betaalde er maar €.... voor.  Dat klopt, als je moestuiniert, versla je zelden de markt.

Vandaag vroeg ik hoe duur die spitskool op de markt was. Eén euro per kilo!  Tja, ik heb ze ook. Rode en groene spitskolen. Alhoewel de rode spitskolen hun weg naar mijzelf en vooral elders hebben gevonden.
Voor het kweken van een spitskool moet je zorgen voor goede grond met heel veel voedingsstoffen. Zo'n kool mergelt de grond uit. Behalve mest ook nog eens patentkalk. Niet voordelig. Omdat ik voor het eerste jaar op dit stuk grond tuinierde, kon ik volstaan met een schep patentkalk. Pas over zes jaar op hetzelfde stuk weer kool telen. Doe je het te snel dan heb je de ziekte knolvoet al snel te pakken. Dan kun je het wel schudden met het telen van kool.

Voor alle mensen die geen moestuin hebben, maar wel van een boontje houden, kan ik alleen maar zeggen. In de winter kun je ook bonen kopen. De bonen komen dan uit een ver en warm land, zoals Egypte bijvoorbeeld. Bonen zijn dan een stuk duurder en je moet ze lang koken wil je een gare boon krijgen.

Heb je veel vriesruimte, koop dan nu bonen in het groot in, haal de puntjes er van af. Was ze, laat ze drogen en vries ze in. Drogen is niet echt relevant.

Wat is het eigenlijke verschil tussen een moestuinboon en een supermarktboon?  De smaak en de malsheid. Moestuingroente en bonen in het bijzonder zijn zacht en mals. Zo gaar. Maar een paar minuten koken is al voldoende.

Voedingswaarde in supermarktgroente is sterk terug gelopen. Een afname van meer dan de helft vergeleken met bijvoorbeeld 1972. Veel vitaminen zorgen voor meer weerstand.  Maar ja, belangrijker is toch dat groenten lekkerder smaakt, als je het zelf kweekt.

Ditte Kuipers, deelneemster uit het programma 'Schuldig' heeft een stadstuintje in Amsterdam. Ze zegt er dit over:
'Even verderop heb ik een stadstuin, waar ik mijn eigen groente en fruit teel. Daar ben ik als ik tot rust wil komen. Best vaak dus. Je hoort er de vogels, het geruis van de bladeren, geluiden van de verre stad. Het is  mijn paradijstuin.' (bron: VK)

Afgelopen week maakte ik drie kilo boerensoepgroenten klaar. Ik trok 2,5 kilo even uit de vrieskist en zette ze op de foto!
Met recht boerensoepgroente. Ik hakte alles door met het mes dat ik destijds bij het Kookpunt kocht. Af en toe scherp ik hem met het aanzetstaal dat ik in de Makro bij elkaar spaarde in 2012. Werkje hoor. Niet alleen het schoonmaken, maar ook het kweken.

15 opmerkingen:

  1. Een hobby hebben is goed voor de mens, een rustpunt in deze steeds drukker en hectischer wordende maatschappij. Tussen het groen zijn, in de natuur ook. Niks mis als je dat combineert in moestuinieren.
    Ik heb mijn hobby gevonden in koken, liefst oude recepten, en oude werkwijze. Wecken of oude poddinghs maken, koken op steenkool of vuur, zelf brood bakken. Ik leer elk jaar weer nieuwe dingen bij, lees weer ergens een recept wat ik wil maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad! Moestuinieren doe je als hobby!En niet voor de goedkope groenten. Zo heb ik als hobby: patchworken en maak ik de mooiste patchwork kussentjes. Kussentjes kan je ook al kopen voor € 5,--.
    En ik brei graag - onder het TV kijken _ sokken! En sokken kan je ook al kopen 5 paar voor € 5,-- , dus waarom breien? Omdat het leuk is iets te creëren met je eigen handen . Het geeft veel voldoening, net zoals moestuintuinieren ! Ga zo voort!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede wol, zorgt dat zelfgebreide sokken heel erg lang mee gaan. Ontspant.

      Zelf gekweekte groenten ook. Heel slecht voor de economie.😀 Net zoals zelf gebreide sokken.:-))

      Verwijderen
    2. "Heel slecht voor de economie." nee hoor, als ik zie wat je allemaal moet kopen voor je moestuin, en als je weet dat je voor je sokken ook de wol niet gratis is (goede kwaliteit is meestal duurder dan een gekocht paar), ga je daarnaast naar een tuinier/handwerk club ben je economisch helemaal goed bezig!!

      Verwijderen
  3. Het is niet alleen een leuke en ontspannende hobby zoals anneli al zegt, als jezelf je groente en kruiden kweekt , weet je ook precies wat je eet en het levert veel minder afval op , ik hoef mijn groentes niet in te pakken of te vervoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is fijn, je moestuin aan huis. Ik moet een stukje rijden. Binnendoor, stoplichtvrij en genietend van de polders en de rivieren.

      Verwijderen
    2. Nou, het is maar een minimoestuintje van 1 bij 1 meter hoor, maar genoeg voor mij aangezien ik maar alleen ben

      Verwijderen
    3. Twee 1m2 moestuinbakken kun je een persoon een seizoen lang van laten eten. Je moet dan optimaal inzetten en geen pond groente per dag willen eten.

      Je moet ergens beginnen of eindigen. Als je het maar leuk vindt, daar gaat het om.

      Verwijderen
  4. Ik vind het knap wat je doet, geniet er maar lekker van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit jaar staat er voor het eerst komkommer in mijn moestuin. Goedkoper en 100x lekkerder dan uit de winkel.
    Daarnaast geeft het erg veel voldoening om de groente afdeling voorbij te lopen in de supermarkt!
    Lang leve de moestuin dus.
    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een prima zomer, ook voor de komkommer. Welke soort heb je?

      Verwijderen
  6. Moestuintechnisch deed ik niet veel dit jaar. Kreeg van mijn ouders een aardbeiplant cadeau voor mijn verjaardag. Daar heb ik gisteren de uitlopers van gepoot in andere potjes. (op hoop van zegen). Wel groeide er spontaan nog een preitje zag ik. Volgend jaar weer nieuwe kansen.

    BeantwoordenVerwijderen